#

3N Yaklaşımı

Strateji çalışmalarından sıkça kullandığımız ve ismini benim 3N olarak ortaya koyduğum bir modeldir. Bu modelin 3 bacağı bulunmaktadır. Öncelikle “Neredeyiz?” Bu soru neden önemli? Bunu da bize Sun Tzu söylesin. Bu arada Sun Tzu, M.Ö. 500 yıllarında yaşamış Çinli bir komutandır ve stratejinin babası olarak da bilinir. “Savaş Sanatı” (Art of War) adlı kitabı, savaş taktiklerini ve sayısız öğretiyi içeren oldukça meşhur bir kitaptır. Kitabında, Sun Tzu şöyle demektedir;

- Düşmanı ve kendini tanırsan, yüz kere savaşsan kazanırsın. Düşmanı tanımayıp kendini tanırsan bir kazanırsın, bir kaybedersin. Ne kendini ne de düşmanı tanımazsan, girdiğin her savaşı kaybedersin.

Benzer şekilde Çinli bir Filozof olan Lao Tzu ise şöyle demektedir;

- Başkalarını bilmek bilgili olmak demektir ama kendini bilmek bilgeliktir. 


Öyleyse bizim de Çalıştaylarda öncelikle yapmamız gerek şey kendimizi anlamak, bilmektedir. Bu açıdan ben kimin, ne yapıyorum, neleri iyi, neleri kötü yapıyorum? gibi bir çok soruya cevap vermek ve derin bir analiz yapmak gerekir. Yaptığımız çalıştaylarda çeşitli modeller kullanarak firma, sektör veya bölge gibi çalıştaya konu olan unsur hakkında, paydaşlardan veri toplamaya çalışırız.
Gelin öncelikle Çalıştay sürecini biraz konuşalım. 
Çalıştay sürecinin başında paydaş analizini doğru şekilde yapmak ve ilişkili olan tüm paydaşları sürece dâhil etmek önemlidir. Firmanın mevcut durum analizini en iyi şekilde yapabilmek adına gerek tedarikçiler gerekse müşteriler analize yatay derinlik katacaktır. Benzer şekilde dikey derinlik katmak adına üst yönetimden (Yönetim Kurulundan da olabilir), en alt pozisyonda çalışan kişilere kadar bir yelpaze oluşturmak da gerekir. Zira oryantasyon süreçlerinizde bir sorun olduğunu en iyi işe yeni başlayan birinin geri beslemesiyle anlayabilirsiniz. Mevcut durumu tüm boyutlarıyla ele aldığınızda “Neredeyiz?” sorusunun cevabını buluruz. 
3N’in ikinci aşaması “Nereye?” sorusunun cevabıyla ilgilidir. Bu kısımda katılımcılarla firmanın varlık amacı, vizyonu ve misyonu tartışılır. Ortaya konulan yöntemlerle gelecek hayali netleştirilir. Burada önemli olan paydaşların ve yöneticilerin firmaya hangi vizyonu biçtiği ve nasıl konumlandırmak istediğiyle ilgilidir. Bu açıdan her firma farklı bir vizyon ortaya koyabilir.
3N son aşamada “Nasıl?” sorusunun cevaplamasıyla tamamlanmış olur. “Neredeyiz” ve “Nereye?” sorularının cevabı son aşama için büyük önem arz etmektir. Zira son aşama bu ikisi arasındaki köprüyü oluşturmak ile ilgilidir. Hedefe ulaşmak için Şirket Stratejisinin ortaya konulması, Strateji Haritasının oluşturulması, stratejileri eyleme dönüştürmek için Balanced Scorecard’ın ve KPI’ların netleştirilmesiyle bu süreci tamamlamış oluruz. Sonrasında bu hedeflerin takip edilmesi ve sürecin nihayetlendirilmesi gerekmektedir.

Yorumlar (0)