#

Devlet Destekli Dijitalleşme Zamanı

Firmaların sürdürülebilir başarıları genellikle süreçlerini ne kadar etkin dizayn edip işletebildikleriyle alakalıdır. Ancak değişen ihtiyaçlar ve gelişen teknoloji sürekli bir değişimi gerektirmektedir. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte sunduğunuz hizmetlerin ne kadarını online platformlara taşıyabildiğiniz, süreçlerinizi ve raporlarınızı ne kadar dijital hale getirebildiğiniz de önemli bir başlık haline geldi. Özellikle E-Ticaret yapan bir firma iseniz hızınızın yavaş olması, süreçleriniz anlık olarak takip edilememesi gibi sorunlar sizi rekabette ciddi anlamda geride bırakacak, belki de iflasın eşiğine getirecektir. Neden özellikle E-Ticaret Sektörü vurgusunu yaptığımı sorarsanız. E-Ticaret işlem hacmi, 2015-2019 yılları arasında ortalama %35 büyümüştür (TÜSİBAD E-Ticaret 2019 Pazar Büyüklüğü Araştırması). Pandemiyle birlikte 2020 yılında, 2019 yılına göre büyüme %66 oranında gerçekleşmiştir (eticaret.gov.tr). Bu artış 2021 yılında da devam edecek gibi duruyor. Pandemi sonrasında da alışkanlıklardaki kalıcı değişiklikler dolayısıyla büyümenin belirli bir hızla devam etmesi bekleniyor. Bu açıdan özellikle E-Ticaret sektöründe faaliyet gösteren firmalar için büyüyen pazarda rekabet daha çetin olacaktır. Boston Consulting Group’un ortaya koyduğu BCG matrisini incelerseniz büyüyen bir sektörde pazarın yıldızı değilseniz soru işareti grubunda yer alırsınız. Bu durumda var olabilmek için büyüme stratejisi benimsemek gerekecektir. Tabi bu durumu sadece e-ticaret sektörüyle kısıtlamamak lazım, teknolojik değişimin gerisinde kalmak diğer sektörler için de önemli bir sorun olacaktır.    

Ne kadar dijitalsiniz?

Şu an sektör ya da şirket bazında olmasa da ilerleyen yıllarda firma bazında dijital dönüşüm endekslerinin yayımlanması muhtemeldir.
En temel soru olan “Websiteniz var mı?” ile başlayan Hangi Sosyal Medya kanallarını kullanıyorsunuz? Müşterileriniz size hangi kanallardan ulaşabiliyor? Multichannel, Cross Channel, Omnichannel iletişim yöntemlerinden hangisini kullanabiliyorsunuz? Firmanıza ait dijital ürünler var mı? Teknolojik ürün patentiniz var mı? Robotik süreçleriniz, çözümleriniz var mı? Yapay zekaya dayalı sistemleriniz var mı? Nitelikli personel sayınız kaç? Dijitalleşmeye ayırdığınız bütçe ne kadar? … gibi birçok bileşenden oluşan bir değerlendirme olacağı aşikar…

Dijitalleşme ile ilgili ülke bazında yapılan uluslararası ve ulusal çalışmalar bize ne söylüyor?

Statista’nın “2020 Yılı Dünya Çapında Ülkelerin Dijital Rekabet Gücü Sıralaması” ile ilgili çalışmasında Türkiye 63 ülkenin arasında 59,82 puanı ile 44’üncü sırada yer almaktadır. 

DIGIX 2020 çalışmasına göre Türkiye 53 puan ile küresel ortalamanın altında kalmış ve 99 ülke arasında 51’inci sırada yer almıştır.

TÜSİBAD (Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği) “Türkiye’nin Dijital Dönüşüm Endeksi” adlı çalışmasında Türkiye’nin 2020 yılı için dijital dönüşüm endeks puanını 3,06 olarak açıklamıştır. 1 ila 5 puan arasında bir puanlama yapıldığı için Türkiye’nin puanı ortalamada yer almaktadır. Çalışmada ortaya konular bazı sorunlar nelerdir; “Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Vizyon İhtiyacı, Nitelikli İş Gücünün Kısıtlı Olması, İş Dünyasında Dijital Dönüşümün Kısıtlı Olması, KOBİ’lerin Dijital Dönüşüm Konusundaki Eksiklikleri
Özellikle KOBİ kapsamındaki firmaların bilgi eksikliğinin bulunması, dijital dönüşümün ölçek olarak KOBİ’ler için maliyetli olması bu konuda ilerlemelerini yavaşlatmaktadır.

Bu açıdan KOSGEB’in “İmalat Sanayii Sektörlerinde Dijitalleşmenin Geliştirilmesi Proje Teklif Çağrısı” kıymetlidir. KOSGEB 2019-2020 yıllarında da aynı başlıkla teklif çağrısına çıkmış: 2019 yılında 258 KOBİ’ye 71,5 Milyon TL; 2020 yılında 396 KOBİ’ye 158 Milyon TL destek sağlamıştır.

2021 yılı için 17 Mayıs 2021 Pazartesi gününe kadar başvurular kabul edilecektir. 300.000 TL geri ödemesiz, 700.000 TL geri ödemeli olmak üzere 1 Milyon TL’ye kadar destek sağlanacaktır. Destek oranı %60’dır. Nitelikli iş gücü desteği 300.000 TL’dir.

KOSGEB Proje teklif çağrısını 2 başlıkla duyurdu;

2021-01 “İmalat Sanayi Sektöründe Dijitalleşme Sürecine Katkı Sağlayabilecek Yerli Teknoloji Geliştiricisi KOBİ’lerin Desteklenmesi”

2021-02 “İmalat sanayi sektöründe faaliyet gösteren KOBİ’lerin üretim ve ilişkili iş süreçlerinde dijital teknolojilerden yararlanma düzeyinin arttırılması”

KOBİ’lerin bu başlık altında sunabileceği 8 proje konusu bulunmaktadır;
  1. Büyük Verinin Analitik Yöntemlerle İşlenmesi ve İmalat Sanayinde Kullanımı
  2. İmalat Sanayinde Nesnelerin İnterneti
  3. İmalat Sanayinde Endüstriyel Robot Teknolojileri
  4. İmalat Sanayinde Akıllı Sensör Teknolojileri
  5. Yapay Zekaya Dayalı Siber Fiziksel Akıllı Fabrika Sistem ve Bileşenleri
  6. İmalat Sanayinde Siber Güvenlik
  7. İmalat Sanayinde Akıllı ve Esnek Otomasyon Sistemleri
  8. İmalat Sanayinde Artırılmış Gerçeklik / Sanal Gerçeklik Teknolojileri
Detaylı bilgiye KOSGEB’in sayfasından da erişilebilir.

Dijitalleşmek isteyen, bu konuda projesi olan KOBİ’ler için güzel bir fırsat. Umarım yararlanan firma sayısı fazla olur.

Yorumlar (0)